НБУ вимагає від банків чесного інформування про кредитні умови
11.12.2019
Національний банк України планує розробити програму захисту прав громадян, які звертаються до інших фінансових установ та банків, користуючись їхніми послугами. В першу чергу почнеться більш ретельне контролювання надання інформації про кредитування.
У НБУ вже підготовлений документ під назвою «Концепція захисту прав споживачів фінансових послуг». Незабаром його обговорять з банківськими структурами та громадськими діячами, потім підкоригують і приймуть. Згідно з цим документом, банки та інші фінансові установи стануть більш відповідальними за рівень якості послуг, що надаються: тепер вся інформація про кредитування буде прозорою і відкритою, а також зміняться правила взаємодії з користувачами.
Чому НБУ пішов на такий крок?
Рішення про розробку вищеописаного документа було прийнято не просто так. Як відомо, зараз на ринку спостерігається далеко не найкраща ситуація: багато банків йдуть на хитрощі, не розповідають клієнтам про комісії та додаткові платежі, надають невірну інформацію в рекламі і так далі. В результаті позичальники часто дивуються і не знають, що робити, коли бачать величезний платіж по кредиту, хоча співробітник банку вказував меншу суму. Не варто забувати про популярні додаткові банківські послуги по типу страхування позик і оформлення кредитних карт.
Подібні дії завдають шкоди не тільки клієнтам, але і створюють нечесні умови для конкуренції, бо якщо фінансова структура детально інформує про всі нюанси, то її пропозиція виглядає не особливо вигідно, тому багато хто звертається в установи, де співробітники приховують важливу інформацію.
За словами заступника голови НБУ Катерини Рожкової, через настільки нечесні прийоми (неправдива реклама, приховані комісії) банки непогано заробляють. Однак мова йде про короткостроковий заробіток. Згодом клієнти переконуються в нечесній поведінці фінансової установи, що викликає недовіру до всього банківського ринку в цілому, обсяги кредитування перестають рости, негативно впливають на економічну ситуацію в країні. Недобросовісні фірми не просто порушують права громадян України, а й уповільнюють розвиток фінансового сектора, йому довіряє все менше клієнтів.
Що буде вимагати НБУ від банків?
За словами керівників Національного банку, вже найближчим часом планується введення нових вимог до всіх фінансових установ, згідно з якими на офіційних ресурсах і в рекламних роликах повинні надаватися виключно повні та достовірні відомості про додаткові платежі, відсотки та комісії, можливі ризики в разі прострочення і так далі. Спочатку для контролювання діяльності банків будуть використовуватися рекомендації, а в разі відсутності будь-якого позитивного ефекту - попередження і штрафні санкції.
Близько двох років тому прийняли закон «Про споживче кредитування», спрямований на захист банківських клієнтів. Але він не виправдав очікування і не посприяв забезпеченню надання достовірної інформації про послуги і вартості, хоча його суть полягала саме в цьому. Надалі для виправлення ситуації з'явився законопроект про захист прав споживачів фінансових послуг, але цей документ не приймається Верховною Радою вже приблизно 2 роки.
На цьому НБУ вирішив не зупинятися та особисто взяти ситуацію під контроль. Було створено окреме управління, співробітники якого роблять все можливе для захисту клієнтських прав і створення чесних умов кредитування на ринку.