Верховний суд у справі між кредитором і позичальником виніс рішення про заборону нарахування відсотків під час кредитного спору
17.07.2018
Рішенням Верховного суду України введена нова норма, згідно з якою банк не може нараховувати відсотки за кредитним договором у разі виникнення спору між кредитором і позичальником. На думку Верховного суду, банкіри можуть претендувати виключно на відсотки і штрафні санкції, зазначені в договорі кредитування.
З моменту початку судового спору між кредитором і позичальником, кредитор зобов'язаний призупинити нарахування відсотків і пені. Українським банкірам заборонили налічувати людям відсотки, пені та штрафи за позиками після звернення до них з позовами і вимогами про повернення всієї суми кредиту. Навіть в разі невиплати після відповідної постанови суду, йдеться у висновку Великої палати Верховного суду у справі №444/9519/12. Даний прецедент став причиною внесення відповідної поправки. ПриватБанк видав кредитну позику на суму 8 200 гривень під 25% річних. В результаті прострочення був нарахований загальний борг в розмірі 83,8 тисяч гривень, у склад якого входили відсотки 28,9 тисяч гривень, і 43,1 тисяч на вигляді пені, і тільки потім йшла виплата тіла кредиту і штрафи.
Стався безпрецедентний випадок, банк нараховував відсотки, пеню, та штрафні санкції не тільки під час дії договору кредитування (24 місяці), а й під час кредитного спору. У той час, коли позичальник намагався оскаржити дії кредитора в суді, банк продовжував нараховувати відсотки. Після звернення в банк з проханням пояснити причини події, банк надав абсурдну відповідь: «банк не отримав зазначену в договорі суму вчасно».
Розглядаючи справу, Верховний суд став на сторону позичальника і постановив наступне: банк має право отримати гроші згідно умов кредитного договору, у вигляді процентної ставки і нарахованих штрафних санкцій, виключно за період дії кредитного договору.
Даний прецедент дозволить уникнути несправедливого ставлення з боку банків та інших кредитних організацій. На даний момент подібним грішать багато банків, не тільки ПриватБанк. Користуючись фінансовою безграмотністю більшості своїх клієнтів, банки пропонують кабальні умови надання послуг, часто порушуючи законодавство.
У прагненні отримати максимум прибутку з кожного проблемного клієнта, банки користуються різними хитрощами, наприклад, останнім часом часто зустрічається ситуація, при якій банк ініціює справу за старими боргами з продовженням терміну позовної давності. Банки вдаються у такий спосіб: нараховують відсотки і штрафні санкції, без вимоги погасити взяті на себе зобов'язання, а коли сума боргу стає істотною, намагаються продовжити термін позовної давності за договором і передати справу до суду.
«Є ряд інших прийомів, що застосовуються банками з метою збільшити терміни прострочення за кредитними договорами, наприклад, примус позичальників підписати заяву про визнання заборгованості та сплатити хоча б її частину або автоматичне списання з інших рахунків позичальника коштів в рахунок погашення кредиту. Ці прийоми дозволяють перервати термін позовної давності і нарахувати позичальнику більше відсотків і неустойки. Однак і проти таких прийомів є ефективні способи захисту»