Банки посилюють перевірки клієнтів в рамках якісного управління ризиками
30.11.2018
Банки взялися оптимізувати свої алгоритми і правила відбору клієнтів для надання фінансових ресурсів. Тепер при видачі кредитів банкіри використовують інформацію не тільки з УБКІ і відкритих black list. Дані збираються і в соцмережах, і в реєстрах рухомого і нерухомого майна, і в реєстрах судових рішень. Будь-яка інформація приймається до уваги при прийнятті рішення про платоспроможність людини і про виділення йому позикових коштів.
Враховується інформація про клієнта із загальнодоступних джерел
Останнім часом одним з істотних факторів, що визначають фінансовий стан клієнта, стали дані з соціальних мереж і ЗМІ. Якщо компанія, її керівництво, або співробітники замішані або раніше були замішані в фінансовому скандалі і мають погану репутацію - це може стати негативним фактором при прийнятті рішення про кредитування.
Справедливості заради, варто зауважити, що інформація зі ЗМІ часто сприймається як фонова, в зв'язку з можливістю маніпулювання і різного роду впливу на друковані ЗМІ.
У той же час інформація доступна банкірам з профілів в соціальних мережах дає змогу скласти профіль клієнта, зрозуміти його інтереси, настрої і стиль життя. Реклама банківських продуктів звичайно ж є хорошим джерелом залучення клієнтів, але якщо зрозуміти потребу клієнта заздалегідь, то можна домогтися позитивного результату без витрат на рекламу. Наприклад, якщо ясно, що людина багато подорожує або захоплюється тим чи іншим хобі, можна йому запропонувати відповідний продукт, пов'язаний, наприклад, зі страхуванням, бонусами з купівлі квитків або бензину.
У той же час, якщо банк отримає якусь інформацію про позичальника з інтернету, то це абсолютно не означає, що такому клієнтові відразу ж видадуть кредит. Ключовим в ухваленні рішення є фінансовий стан потенційного позичальника та інформація, яка міститься в банківських книгах, кредитному реєстрі НБУ і Бюро кредитних історій про його попередніх позиках.
У банках проводять перевірку як до видачі позики, так і після, в ситуації, якщо клієнт потрапляє в категорію неплатників. Перед видачею позики банкіри проводять аналіз профілю в соцмережах для підтвердження особи позичальника, оцінки його фінансових можливостей. Якщо після видачі кредиту клієнт перестає платити, то дані з соціальних мереж можуть допомогти при пошуку додаткових каналів комунікації і контактів.
По-перше, можна ідентифікувати клієнта, підтвердити місце роботи, контактних осіб. Також можна отримати певне уявлення про його рівень достатку. Це, звичайно, не документальне підтвердження доходів, але для складання загального портрета клієнта має значення. При аналізі профілю увага приділяється наявності реальної інформації, щоб сторінка була жива і справжня, - тоді наданої клієнтом інформації виявляється більшу довіру. До того ж є ознаки фейковий сторінок, які дозволяють їх обчислити, наприклад, новий неактивний аккаунт, активність в короткий період часу, мале число лайків, постів і шеров.
Юридична сторона справи
Згідно посадових інструкцій більшості банків, фінустанови можуть використовувати в своїй роботі виключно офіційні джерела інформації при проведенні ідентифікації особи, перевірки фінансової складової клієнта. Наприклад, використовувати дані УБКІ, ПВБКІ, і ін.
Дані з соцмереж можуть бути використані не безпосередньо, опосередковано. За допомогою геолокації можна визначити місце розташування боржника, щоб встановити почати з ним діалог.
З 2018 року в банках почали впроваджувати нову модель оцінки потенційних клієнтів. Дана модель будується на базі скорингу операторів мобільного зв'язку. Цей інструмент настільки добре себе зарекомендував, що банки навіть почали поступово відмовлятися від моніторингу соцмереж в процесі кредитування. Перегляд профілю клієнта проводиться лише у виняткових випадках, з метою порівняння ПІБ і фото з аплікаційними даними в кредитній заявці.